Het masterplan van Microsoft om zijn imago op te poetsen ontvouwt zich. Het
bedrijf heeft Jerry Seinfeld voor 10 miljoen dollar ingehuurd… Om twee
spotjes op te nemen. Daarna hoefde hij niet meer terug te komen.
Dit lijkt nodeloos miljoenen verbranden. Maar nee, zegt het door
Microsoft speciaal ingehuurde reclamebureau Crispin Porter & Bogusky
tegen The New York Times, de twee spotjes waren belangrijke teasers. De
echte campagne moet nog beginnen.
Feit blijft dat de twee reclames met Bill Gates en Jerry Seinfeld niet
getuigden van veel humor. Ze werden dan ook niet onverdeeld positief
ontvangen. Maar ook dat was kennelijk onderdeel van het plan.
In de volgende fase wil Microsoft vooral leentjebuur spelen bij Apple.
Dit laatste bedrijf beeldde in zijn reclamecampagne mensen met een pc – zeg:
Microsoft – als nerds uit. Cool was je met een Mac. Deze campagne was in
Amerika heel succesvol. Nu wil de softwaregigant uit Redmond met het ‘I am
PC’ uit de Apple-advertenties aan de haal gaan.
"Je kunt het negeren", zegt Rob Reilly van Crispin Porter tegen The
New York Times, "of je kunt het op een slimme manier omhelzen,
doodknuffelen en in je eigen voordeel gebruiken."
Komt Seinfeld nog terug? Reilly wilde hier geen eenduidig antwoord op
geven. Volgens hem blijft de komiek een vriend van Microsoft en het
reclamebureau. Dat mag ook wel voor 10 miljoen dollar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl